Indkøb efter SKI-aftaler

Hvorfor er det, at kommuner (og stat og regioner) skal have en flok mennesker til at ”købe ind for sig”?

Tja, det er et spørgsmål, som rigtigt mange mennesker stiller sig selv.

Det er nemlig oftest sådan, at politikere i lokalområderne taler om at støtte det lokale erhvervsliv. Men lige præcist brugen af de ”smarte” SKI-aftaler sørger for, at det stik modsatte sker. Det fører til centrale indkøb, som langt fra er de bedste og billigste.

Det er svært at skabe sig overblik over, hvor mange penge Lolland Kommune drukner i dette håbløse projekt. SKI har aftaler, som er forpligtende, og der er aftaler, der er frivillige, men man skal vide meget eller søge længe for at finde vej til de enkelte aftaler.

Centrale personer i bl.a. kommunerne kan naturligvis også finde priser, men de sammenligner sjældent eller aldrig, når først kontrakten er skrevet under. Man kan næsten få den tanke, at der må komme noget retur, som ikke kan spores.

Det er rigtig mange penge, der siver gennem systemet, som i øvrigt også er umuligt at gennemskue, hvis man ser regnskaberne for Statens- og kommunernes Indkøbsservice A/S (CVR 17472437).

Man kan konstatere, at de godt 70 fuldtidsstillinger i den grad suger penge ud af systemet. Deres omsætning er nødvendigvis en slags ”returkommission” – fordi der må omsættes for langt mere en 65-82 mio. kr. om året. Omsætningen, som SKI har ”formidlet”, udgjorde i 2016 5,7 milliarder kroner. Alligevel kan SKI ikke tjene penge.

Til gengæld er det helt klart, at vi i Lolland Kommune er med til at skabe et underskud, som i årene 2012-2015 har vokset sig til i alt 40.211.000 kr., mens SKI i 2016 har givet et overskud på 8.212.000 kr. – svarende til lidt over halvanden procent.

Af de tilgængelige regnskaber kan man ikke se, om de ca. 8 mio. i overskud i 2016 er genereret via opskrivninger, reelt driftsoverskud eller hvor det stammer fra.

Ved at støtte SKI, som det officielt kaldes, er vi med til at støtte subsidiering af noget ikke-levedygtigt. Ingen virksomhed med en sådan omsætning ville andre steder få lov

at leve videre med ca. 1,5% i overskud eet enkelt når, men 13,9 % i underskud over 4 år.

Det kan kun ske i et aktieselskab, som ganske vist er offentligt ejet og ved at tilføre ny kapital, som udgør ca. 40 mio. kr. i den nævnte periode, er vi med til at skrue priserne yderligere kunstigt op med næsten 10%.

Hvordan kan man få lov til at bruge skatteydernes penge på denne måde?
Til sammenligning er der jo ingen jysk købmand, der ville betale overpris, for nogle ganske almindelige simple varer og serviceydelser, for SKI udvikler jo intet af værdi for andre end dem selv.

Hvis man ser på SKI’s ”omsætningstal, så matcher de slet ikke det, de formidler. Men hvis de ikke er bedre til at tjene penge, er det på høje tid, at det bliver nedlagt for at begrænse de tab, man helt åbenlyst kan se, der er.

Hvis SKI blev nedlagt, kunne stat, regioner og kommuner spare de 40 mio. kr. i underskud (og dermed få tilført ny kapital) samt de 65-82 mio. kr., som SKI har omsat om året.

Det, der er langt værre, er, at vi samtidig betaler overpris for det, vi forbruger, blot for at please dette monster.

De fleste vil tænke, at det umuligt kan være korrekt. Men naturligvis er der dokumentation for, at vi betaler ublu priser for helt almindelige ting, som fx kopipapir – noget Lolland Kommune trods stort ønske om digitalisering – benytter tonsvis af hvert år.

Og så er der alt det andet. De fleste varer og tjenesteydelser, som Lolland Kommune har forpligtet sig til at købe via SKI, er deciderede konkurrencevarer. Hovedområderne hedder Biblioteksmaterialer, Kopi & Print, Kontormøbler, Tablets, Servere, Tele & Data, Standard Software, Kontorartikler og Sygeplejeartikler.

Man har ikke brug for meget hovedregning for at finde ud af, at den rette indkøber i vores kommune ret simpelt og enkelt kunne tjene sin egen løn hjem og samtidig skaffe en fornuftig besparelse ved at lege købmand. Alle er interesseret i at sælge, bare de kan tjene lidt på det.

Ved at forpligte sig via SKI, giver man leverandører monopolstilling, og det har aldrig været godt for en kunde, hvis der ingen konkurrence er. Det har eksempler vist, ved at enkelte varer er skruet HELT ned – og uden sammenligning billigst- men hvis man ser over et almindeligt forbrug i en kommune, er det aldrig de HELT billige varer, der købes, og her er priserne ALDRIG konkurrencedygtige.

Vi bør sætte det ud til de enkelte afdelinger i kommunen at indkøbe det, der er nødvendigt og intet andet. Det giver ansvarsfølelse og ejerskab hos medarbejderne, og forbruget vil ikke blive skruet unødigt op.

Der er også en tendens til at købe ”vildt” ind lige op til nytår for at bruge alt på budgettet. Det gør man for ikke at blive beskåret i det nye år. Men der købes rigtig meget overflødigt. Det er set og kan bevises – og har man været fx ved militæret eller blot aftjent sin værnepligt, ved man, hvor galt det kan gå.

Vi skal se på indkøbene, skal vi gøre som i tilfælde af tryktab i et fly: hjælpe os selv først, inden vi hjælper andre. Og i tilfældet SKI er der ingen grund til at yde kunstigt åndedræt. Det er alligevel en døende patient.

Skræmmende udvikling
SKI har sjovt nok forlænget nogle aftalers løbetid – inden de udløb – sjovt nok lige op til det forestående kommunal- og regionsvalg. På den måde kører showet videre, og fornys igen lige før næste kommune- og regionvalg i 2021.

Det drejer sig bl.a. om kontorartikler, som netop let kan købes billigere og smartere lokalt. Man undres ikke, men det er en håbløs måde, vi køber ind på i det offentlige, når vi ikke engang kan spare penge på at købe for 5-6 milliarder om året.

Derfor er det vigtigt, at der købes ind lokalt. Ikke alene spares der mange penge, det giver også mange arbejdspladser samt skattekroner fra såvel medarbejdere og skat af virksomhedernes overskud.

Det skriger på nye og bedre løsninger, og vi kan jo starte hos os selv.

FAKTABOKS OM SKI

 

år formidlet omsætning fuldtidsstillinger årets resultat
2012 78.734.000 70 -4.771.000
2013 74.022.000 75 -13.884.000
2014 65.703.000 70 -19.415.000
2015 71.591.000 74 -2.201.000
2016 82.605.000 78 +8.212.000

Kalender

maj 2019
M T O T F L S
« jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031