Kommunikation
Kommunikation til og med borgere – og dermed også virksomheder – skal være let forståelig og rettet mod en løsning på de problemer eller opgaver, kommunikationen har til opgave at formidle. Kommunikation med omverdenen skal være gennemsyret af en positiv holdning til verden uden for for at ændre omverdenens opfattelse af Lolland.
Det positive billede skal altid poppe op – uanset hvilken sammenhæng Lolland, Lolland Kommune, Lolland-Falster, borgere eller virksomheder omtales.
God og målrettet kommunikation skal være professionel og aldrig lade modtageren i tvivl om budskabet, holdningen eller viljen til sejr.
Kommunikation, som ikke fremmer Lolland Kommune, borgernes eller virksomhedernes ønsker om udvikling, skal væk fra mediebilledet. |
Papegøjesnak
Udtrykket papegøjesnak dækker over indforståede termer, som oftest har til formål at sløre den beslutning, holdning eller afgørelse, der er tale om.Papegøjesnak er ofte politikersprog eller offentlige organisationers interne talemåder, som betyder, at ingen bagefter hverken forstår eller har respekt for det, der siges eller skrives.
Alt for ofte er såkaldt papegøjesnak noget, som bruges af faggrupper, der har en fælles forståelse, men som ikke enten matcher borgerne eller prøver at udstille afsenderen klogere, end vedkommende rent faktisk er. Papegøjesnak skal fremtidig være bandlyst.
Rene ord for pengene – alle skal kunne være med. Borgerne, som finansierer hele det offentlige system, skal have en fair chance for at fatte budskabet og deltage i en eventuel debat.
Det betyder samtidig, at ”piberi” over manglende forståelse, opbakning eller lignende fra omverdenen kun skal ses i den kommunikation, der har været udført hidtil.
|